وزیر امور خارجه درباره اعزام سفیر ایران به استکهلم گفت: علیرغم پایان مراحل اداری، فعلا روند اعزام سفیر به سوئد به علت اقدام دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن کریم متوقف شده است.

«حجت‌الله فغانی» به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سوئد منصوب شده و قرار بود بزودی عازم محل ماموریت شود که در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد این روند فعلا متوقف شده است. فغانی که سابقه سفارت ایران در تاجیکستان را دارد، به جای «احمد معصومی‌فر» عهده‌دار سفارت ایران در استکهلم پایتخت سوئد شده است. وی به همراه ۱۰ سفیر تازه منصوب شده ایران چهارم تیر ماه با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار کرد. وی همچنین روز گذشته (شنبه) دهم تیر ماه با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد 

در همین ارتباط حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ۱۱ تیر ماه اعلام کرد: روز گذشته با همکارم آقای حجت‌الله فغانی سفیر جدید کشورمان در سوئد به تفصیل صحبت کردیم و ایشان نیز گزارشی از آخرین وضعیت حوزه ماموریت خود ارائه کردند.

وی در توئیتر در این باره نوشت: علیرغم پایان مراحل اداری فعلا روند اعزام سفیر به سوئد به علت اقدام دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن کریم متوقف شد.

پیش از این هم یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه  اعلام کرده بود: «به‌رغم انجام مراحل اداری اعزام سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به سوئد، به‌ دلیل اهانت صورت‌گرفته به قرآن کریم در این کشور، وزارت خارجه فعلا برنامه‌ای برای اعزام سفیر جدید نخواهد داشت.»

در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان، پلیس این کشور اعلام کرد مجوز برگزاری اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهنده آن قصد دارد روز چهارشنبه و در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان، در بیرون از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده و آن را بسوزاند. پس از آن بود که عصر روز چهارشنبه یک سوئدی عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. این اقدام با واکنش تند کشورهای مسلمان روبرو شد. بسیاری از کشورها اقدام به احضار سفرای سوئد و اعتراض به این اقدام اهانت آمیز کردند و راهپیمایی‌

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد همچنین کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و این دپیلمات سوئدی توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار شد.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از این اقدام توهین آمیز صورت گرفته در سوئد را شدیدا محکوم کرده‌ و گفته بود: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه هشتم تیر ماه اعلام کرد: همه جهان ‌اسلام اهانت به کتب‌ آسمانی و ⁧‫قرآن‌ کریم‬⁩ را قویا محکوم می‌کند. اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست. دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است. دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت. وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد کرد که نشست اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همزمان با نشست وزرای خارجه عدم تعهد در باکو، برای رسیدگی به هتک حرمت قرآن کریم برگزار شود. 

در پی واکنش شدید کشورهای اسلامی به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، وزیر امور خارجه سوئد در گفت‌و‌گو با همتای عراقی خود گفت که دولت این کشور اهانت به قرآن را محکوم می‌کند و تجمعات اعتراضی از جمله در مقابل سفارتخانه‌های سوئد در کشورهای مسلمان برگزار شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا